72% högre risk att dö i förtid.

Alltid kul att söka lite på celiaki eller vad man oftast kallar det glutenallergiker när man inte har något annat att göra. Jag försöker få mig själv att inse att jag borde sluta äta gluten men det funkar inte så bra även om jag förstår att det är allvarligt...

Liksom hur många skulle fortsätta att äta gluten om dom fick se detta:
trötthet
diarré och andra mag-tarmbesvär
kräkningar och illamående
viktminskning
blodbrist med järnbrist och brist på vitaminerna B12 och folsyra
värk i skelettet
blåsor i munnen
blåsor på huden
svårigheter att få barn.

Men jag har tex bara:
Trötthet
blodbrist med järbrist och brist på vitaminerna B12 och folsyra.

Och dom tycker jag inte är så allvarliga, för jag köpte vitaminer och allt det där som saknas och mina värden gick upp, kanske inte till det dom skulle men om jag fortsätter med det så skulle dom bli bra igen? Sen vem är inte trött ofta? Även om jag är trött låter jag inte det förstöra min dag, jag gör allt jag kan ändå.

Men sen så vet jag att det säkert förstör min kropp som inte jag märker av just nu som jag säkert kommer ångra sen. Men det är inte så lätt när man verkligen hatar den maten som man får ist.. Förstår inte hur folk kan säga att den är god när det smakar aa jag vet inte vad. Så klar jag har försökt att hålla mig till den maten men det är inte lätt kan jag lova. Jag har provat allt känns det som men det finns inget som verkligen har fått mig att gilla den maten. Så nu har jag gett upp känns det som, jag bryr mig inte om vad jag äter längre för jag känner inte att jag mår dåligt av det. Visst att jag känner mig nere ofta och är trött och har huvudvärk men det är inte alla dagar och även om man mår dåligt så behöver man inte visa det.
Läste en text idag som det stod att personer med glutenintolerans har 39% högre risk att dö i förtid än normalt. De som inte vet om dom är glutenallergiker har 72% högre risk att dö. Så dom som inte bryr sig om sin diagnos som jag gör har alltså 72% högre risk att dö i förtid. Det flesta fallen dör det på grund av följdsjukdomar som hjärt-kärlsjukdom och cancer.
Det som skrämmer mig är att även om jag vet detta så kommer jag inte lyckas sluta med att äta gluten. Jag vet exakt vad som kommer hända om jag inte slutar men ändå slutar jag inte. Det beror nog på att sedan jag var 1år har jag ätit det som inte hade gluten i sig. När jag kom upp i 7-9 års åldern ville jag också äta det alla andra åt, ville veta hur det smakade. Jag frågade min läkare hur länge jag måste vara sånhär och hon sa att om jag åt det jag var tvungen till så kunde jag skulle bli frisk vid 18 årsåldern. Men sen när jag blev 13-14 så sa hon till min att jag aldrig skulle bli frisk att det inte går att ta bort. Jag som hade hoppats att få äta vad som helst som alla andra fick inte de.. Efter det kände jag att det inte spelade så stor roll vad jag äter för jag mår bra ändå helt enkelt.
Så jag vet inte vad jag ska göra för att fatta att jag måste sluta, eller jag vet ju det men kan inte. Det är som en alkoholist som ska sluta dricka efter 20års drickande. Eller att sluta röka. Det är inte så lätt som alla tror.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0